ساعت ساعت .

ساعت

ساعت

كلمه ي ساعت (Clock) از زبانهاي محلي ( هلندي ، فرانسه و لاتين ) يعني از كلماتClocca  و Clagan  كه به معني زنگ  مي باشند  مشتق شده است . ساعت شناسان و ديگر متخصصان، اصلاح ساعت را  به معني انحصاري يك دستگاه با مكانيسيمي براي اعلام فواصل زمان  به صورت شنيداري مي شناسند  كه اين  دستگاه  از طريق نواختن يك زنگ ، آلات موسيقي و يا يك ناقوس فواصل زماني را بيان  مي كند. 


در سنت  قديمي هر  وسيله اي كه  براي بيان فواصل زماني به كار رود ولي فاقد صدا باشد را  به عنوان يك زمان نگار ( زمان شمار) مي شناختند.  مصريان قديم ساعت ساختند كه به آن ساعت سايه اي ميگفتند. اين ساعت به گونه اي بود كه سايه قطعه اي چوب عمودي برروي يك قطعه چوب افقي مي افتد و زمان را با آن اندازه مي گرفتند.


ساعت آبي نيز توسط مصريان اختراع شد. در اين نوع ساعت از جريان يك نواخت آب استفاده مي شد، داخل ظرفي مدرج سوراخ دار را با آب پر ميكردند ك آب قطره قطره از سوراخ كوچك چكيده شود، با توجه به مقدار آب خارج شده زمان را تا حدودي اندازه مي گرفتند. ساعت هاي آبي به عنوانClepsydrrae  نيز شناخته مي شوند ،اين ساعت ها همراه با شاخص هاي آفتاب هستند. جريان داشتن آب در يك  ظرف كاسه اي  يكي از ساده ترين ساعت هاي آبي است كه در بابل و مصر در حدود 16 قرن پيش از ميلاد مسيح وجود داشته اند.


در ديگر مناطق جهان از جمله هند و چين نيز ساعت هاي آبي  وجود داشته اند ، اما برخي از نويسندگان  قدمت آنها را حدود 400 سال پيش از ميلاد مسيح بيان كرده اند. در تمدن هاي يوناني و رومي براي پيشبرد ساعت هاي آبي طراحي هايي انجام دادند كه به ماشين هاي خيالي خودكار متصل شده بودند. اين طرح ها  در راستاي بهبود دقت ساعت ها استفاده مي شدند.


اين پيشرفت ها با سپري كردن دوره هاي بيزانس و زمان هاي اسلامي به دست آمد كه در نهايت راه خود را به اروپا يافتند. چيني ها به طور مستفل ساعت هاي آبي خود را در 725 سال  پس از ميلاد توسعه دادند ، ايده ي آنها از كره و ژاپن هم عبور كرد. ساعت هاي آبي در جوامع باستاني عمدتآ در نجوم مورد استفاده قرار مي گرفت. ساعت هاي آبي توسط شاخص هاي آفتاب كاليبره مي شدند.


ساعت آبي يكي از معمول ترين و دقيق ترين دستگاه هايي بود كه براي هزار سال مورد استفاده قرار مي گرفت . ساده ترين و دقيق ترين ساعت آبي ايراني پنگان يا فنجان بوده است كه با دو ظرف و يك محاسبه گر انساني تنظيم مي شده است. ساعت آبي ايراني ابزاري ساده و دقيق و كارآمد بوده و در زندگي كشاورزي جامعه ايران به خصوص در مناطق كويري نقش داشته است. اين ساعت حتي در 50 سال قبل كه ساعتهاي جديد به بازار آمدند  توسط كشاورزان استفاده مي شد.


برچسب: ساعت، ساعت مردانه، ساعت مچي، ساعت مچي مردانه، خريد ساعت، فروش ساعت، قيمت ساعت، ساعت ديجيتال، ساعت عقربه اي،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ساعت: ۰۹:۳۷:۳۴ توسط:s.t موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :